torsdag 18 december 2014

Bokgran ~ DIY Paper Christmas tree

Jag har i ett par års tid velat göra en bokgran. Jag tycker om enkelt julpynt, helst av naturmaterial eller återvunnet material. Därför gillar jag detta lilla lagom lätta pysslet. 

Det enda du behöver är en gammal bok som du kan avvara. Sedan är det bara att börja vika.


Det behövs omkring 200 sidor för att granen skall bli tät och fin. Jag hade en gammal bok med ganska kraftiga sidor (om du använder pocket kanske det behövs lite fler sidor), och jag tycker att den blev stabil och fin.


Tag bort framsidan på boken och börja sedan vika blad för blad enligt beskrivningen ovan. När du är klar skär du bara bort resten av bladen (om du inte använt hela boken), och fäster ihop första med sista vikta bladet.

Lycka till!
Kram
Mia
-

16 kommentarer:

lo shabby di Mila sa...

Molta ispirazione in questo blog, bellissimo albero...un abbraccio

LissasVita sa...

Hej Mia...minns du mig? Bloggar lite om en underbar resa till Peru som dottern och jag nyligen gjort.......tror du gillar det...Just en sådan stjärna såg jag precis i Hus och Hem....så fin!! //Kramen Lisbeth

Meta sa...

Samma här hoppas jag hinner innan Jul.
det ser ju inte så svårt ut men tar nog lite tid antar jag
Ha det så skönt sista fredagen innan Jul
Kram Meta

Millas hem sa...

Ska jag också prova! Tack för det tydliga beskrivningen!=) Kraaaam

Unknown sa...

What a lovely idea, thanks for sharing!

Tante Mali sa...

Dear Mia,
I love those paper trees! Made myself also some of them! Your is a very bretty one.
Happy holidays to you and all my best
Elisabeth

Hajan sa...

Tusen tack, vilket bra förslag
det har jag sett förut och undrade
hur De gjort.
Nu måste jag leta till eb lagom gran, mycket snyggt

Marijke sa...

You have made a beautiful booktree!
groetjes van Marijke
http://bij-marijke-thuis.blogspot.nl

HWIT BLOGG sa...

Ohh så fint, vilken idé! Enkelt och väldigt vackert...det gillar jag!
Önskar dig en skön helg, varm kram till dig!
Titti

LissasVita sa...

Hej Mia...så kul och höra från dig!! Jo höjderna på Macchu Picchu klarade vi bra. Vi följde alla råd vi fick. Drack mycket vatten och energidryck,som jag aldrig dricker men de sa att det kunde hjälpa oss och det gjorde det. Rätt som man gick försvann luften till nästa andetag...då fick man näs-andas och bukandas så kom luften tillbaka..Och mycket coca-te....Så vi klarade det galant! Kramen Lisbeth

Curtains in My Tree sa...


I really like the paper tree I have an angel made out of an old song book very similar to your tree

Merry Christmas

vitthusmedrosaknutar.blogspot.se sa...

De är så enkla att göra granarna och fina blir de med.

Julkram Susanne

Heléne sa...

Så fin din gran blev. Jag och min yngsta har vikt var sin bokdiamant. Det var ju så skoj och fina blev dom. Så en gran vill jag också vika.

Tack för det fina tipset, ska genast sätta igång:-)

Kram
Heléne

โรซ่า sa...

Hello, we have a game to recommend.

ค่ายเกมสล็อต
รีวิวบาคาร่า
ปป-แทงบอล
slot
รีวิว

Thank you for your interest."

CLADING2222 sa...

إذا كان هناك فريق يعمل على رفع الأثاث، تأكد من التواصل والتنسيق بشكل جيد لتفادي الحوادث وتحقيق تحرك فعال إذا كان يتعين رفع الأثاث عبر السلالم، تأكد من استخدام أدوات مساعدة مثل الحزام الفارغ وكوادر السلم ارتدِ ملابس واقية وأحذية مريحة ومناسبة للحفاظ على السلامة الشخصية قم بتوجيه الحمولة بشكل صحيح أثناء ونش رفع عفشلتجنب التصادم بالجدران أو الأبواب في حالة الأثاث الكبير والثقيل، يكون من المفيد استخدام مساعدة إضافية للرفع والتحكم.

CLADING2222 sa...

تغليف المواد الغذائية ب رولات استرتش غذائي يوفر حماية فعالة وتأجيل للفساد ويعزز جودة وجذابية المنتجات. كما أنه يساهم في تحسين تجربة المستهلك وتعزيز العلامة التجارية للشركة المصنعة ويوفر حماية فعالة للمنتجات الغذائية وتحميها من التلف أثناء عملية التخزين والنقل والتعامل. تعمل الطبقة الشفافة للشريط على السماح برؤية المنتج بوضوح وتحافظ على مظهره الجذاب. بالإضافة إلى ذلك، فإنها تساعد أيضًا على المحافظة على طعم ونكهة الأغذية، مما يؤدي إلى تجربة تناول طعام أفضل للمستهلك.